Zdrowy kręgosłup = MŁODOŚĆ?

Co może być przyczyną bólu głowy? Jaki związek ma kręgosłup z młodością? Co działa przeciwbólowo i nie szkodzi? Na pytania odpowiada Agnieszka Kulińska – instruktorka Białołęckiego Ośrodka Sportu, absolwentka warszawskiej Wyższej Szkoły Rehabilitacji.

 

Jesteś rehabilitantką i instruktorką Rekreacji Ruchowej ze specjalnością Fitness Nowoczesne Formy Gimnastyki, powiedz jaką rolę pełni kręgosłup?

Niezwykle istotną. Kręgosłup i mięśnie możemy porównać do rodzaju  masztu, który poprzez napięte liny – mięśnie utrzymuje swoją wiotką strukturę w pionie. Kręgosłup, jako maszt stanowi podporę dla całego ciała – utrzymuje jego ciężar i równowagę.

Jakie problemy najczęściej mają Twoi pacjenci?

Najczęstsze są bóle kręgosłupa. Ograniczona ruchomość – usztywnienia, unieruchomienia szyi, kończyn.

Co jest przyczyną?

Wielogodzinna praca przy biurkach, przed monitorami komputerów, tabletów, telefonów, jazda samochodem i brak ruchu.  Kręgosłup jest główną i jedyną osią podtrzymującą ciało człowieka w pozycji wyprostowanej. Kluczową rolę w zachowaniu prawidłowej budowy kręgosłupa mają mięśnie grzbietu wraz z mięśniami brzucha, które pozwalają utrzymać wyprostowaną sylwetkę. Brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia i nieprawidłowa postawa powodują osłabienie mięśni, które padają ofiarą wzmożonego napięcia. Stąd już tylko krok do bólu: głowy, szyi, ramion, klatki piersiowej czy odcinka lędźwiowego.

Bóle głowy wiążą się z kręgosłupem?

Oczywiście! Możemy odczuwać ból głowy, drętwienie karku, zawroty głowy, nawet mdłości. Przez wąskie otwory w kręgach szyjnych przebiegają wszystkie najważniejsze nerwy. Jeśli są uciskane czujemy ból. Początkowo odczuwamy małą elastyczność szyi, która z czasem przeradza się w ból karku, usztywnienie…

Powiedziałaś o braku aktywności fizycznej, ale przecież biegamy, jeździmy na rowerze, chodzimy na fitness.

Ale czy na pewno wszyscy? Trzeba też wiedzieć, że nie każdy intensywny wysiłek jest dobry dla każdego kręgosłupa. Niektórych schorzeń nie da się cofnąć, jednak możemy zatrzymać ich rozwój i złagodzić dolegliwości.

Jak?

Podstawą są regularne ćwiczenia, które pozwalają rozwinąć mięśnie, pozbyć się bólu, poprawić postawę ciała, zlikwidować stres, który jest jedną z głównych przyczyn powstania napięcia mięśniowego. Dodam, że problem coraz częściej dotyka też dzieci.

Nie każdy intensywny wysiłek jest dobry dla każdego – masz na myśli konkretne ćwiczenia?

Instruktor-rehabilitant wie, co może pomóc, a co zaszkodzi. Pomocny jest pilates – system  ćwiczeń, którego celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni. To praca nad wzmocnieniem głębokich mięśni tułowia, stabilizujących kręgosłup i miednicę. Ćwiczenia wykonywane są przy wolnej, spokojnej muzyce. Ważne jest, aby były wykonywane dokładnie. Ich dobroczynny wpływ wiąże się z pozytywnym działaniem na cały organizm, a w szczególności na układ: mięśniowy, kostny, oddechowy, nerwowy.

A ostatnio popularny „Zdrowy Kręgosłup”?

To specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń wzmacniający kręgosłup, redukujący napięcia, poprawiający koordynację, niwelujący ból, poprawiający postawę ciała. Na swoich zajęciach, które prowadzę w Białołęckim Ośrodku Sportu, łączę ze sobą kilka elementów: pilatesu, jogi powięziowej, fizjoterapii  i stretchingu. Taki skład ma zbawienny wpływ na nasze ciało i stopniowo poprawia jego funkcjonowanie. To są zajęcia adresowane do wszystkich bez względu na wiek czy płeć.

Czy te zajęcia nie są zbyt monotonne?

Rutynie mówię nie, bo sama nie lubię nudy. [uśmiech]. Każda chęć zmiany postawy wymaga zmiany struktury powięzi, wzmocnienia mięśni grzbietu i rozciągnięcia mięśni piersiowych. Biorąc pod uwagę warunki, jakie sprzyjają zwyrodnieniom kręgosłupa staram się skupić na poprawie postawy ciała w codziennym funkcjonowaniu, zwiększeniu ruchomości i gibkości w stawach.

Z tego wynika, że to kondycja naszego kręgosłupa (a nie ilość zmarszczek) wyznacza naszą młodość, bądź starość?

Tak, np. gibkość w stawach. Co z tego, że nie masz (jeszcze) zmarszczek, jeśli  już masz trudności z wykonywaniem niektórych ruchów, bo sprawiają ból? Regularnie wzmacnianie mięśni kręgosłupa poprzez ćwiczenia szybko odczujemy pozytywnie, a uczucie przyjemności i zrelaksowania to efekt „uboczny” działania endorfin – hormonu szczęścia, który wytwarza organizm podczas wysiłku fizycznego.

A jak zachęcisz do ruchu osoby mające problem z brakiem chęci, energii?

Ten brak energii często spowodowany jest np. chorą tarczycą (niedoczynnością, której skutkiem bywa m.in. otyłość). Ćwiczę z wieloma osobami o różnych schorzeniach i wszystkie dają radę. Przede wszystkim nie należy się bać i zrobić pierwszy krok, reszta przyjdzie sama.  Zapewniam, to pozytywne „uzależnienie”, a endorfiny działają przeciwbólowo.

 

Rozmawiała Edyta Bazan.

 

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ